Wzmacnianie organizmu

Każdy z nas chciałby cieszyć się dobrym zdrowiem, doskonałym samopoczuciem i kondycją. Czego potrzebuje na co dzień nasz organizm, abyśmy mogli być aktywni przez długie lata?

Jak wzmocnić organizm?

Nasze ciało to skomplikowany mechanizm, będzie funkcjonował dobrze przez wiele lat, jeśli tylko o niego zadbamy. Przede wszystkim powinniśmy dostarczać mu w codziennych posiłkach substancji niezbędnych do podstawowych procesów życiowych i to we właściwych proporcjach – należy za to unikać elementów, które mu szkodzą. Co jest dobre na wzmocnienie organizmu?

Potrzebujemy białek, węglowodanów, tłuszczów, witamin i minerałów. Szkodzą nam natomiast konserwanty, barwniki i polepszacze smaku. Starajmy się więc spożywać żywność przetworzoną w jak najmniejszym stopniu. Niezbędny jest również sen – minimum siedem godzin dziennie. Pamiętajmy, że stres, papierosy, substancje psychoaktywne oraz nadużywanie alkoholu upośledzają odporność.

Odporność można wzmacniać środkami naturalnymi, które są łatwo dostępne. Na przykład: zioła, ekstrakty i wyciągi roślinne. Należą do nich:

  • kwiat bzu czarnego, który stymuluje czynności układu odpornościowego i przynosi ulgę w przypadku podrażnienia górnych dróg oddechowych,
  • ziele werbeny zwiększające fizjologiczną odporność organizmu oraz korzystnie oddziałujące na gardło, krtań i struny głosowe,
  • mięta pieprzowa działająca korzystnie na gardło, krtań i struny głosowe,
  • kwiat dziewanny, który wspiera naturalną odporność, korzystnie wpływa na gardło i proces oddychania,
  • ziele tymianku wspomagające wydzielanie śluzu w górnych drogach oddechowych oraz działające korzystnie na układ immunologiczny,
  • liść Andrographis paniculata pomagający w łagodzeniu problemów z oddychaniem, stymulujący czynności układu odpornościowego,
  • imbir wspomagający układ oddechowy i odpornościowy oraz wpływający na witalność organizmu,
  • korzeń pierwiosnka, który wspomaga górne drogi oddechowe i odkrztuszanie wydzieliny oskrzelowej,
  • korzeń goryczki wzmacniający organizm,
  • ziele szczawiu działające przeciwzapalnie.

O nasze ciało i jego odporność powinniśmy dbać na co dzień. Jednak w niektórych sytuacjach troska o układ immunologiczny powinna być szczególna. Należy do nich na przykład okres jesienno-zimowy, gdy z powodu niskiej temperatury i zmiennych warunków atmosferycznych jesteśmy bardziej podatni na infekcje wirusowe i bakteryjne. Czy istnieje lekarstwo na wzmocnienie organizmu? Przede wszystkim profilaktyka. Warto już od końca lata, w porozumieniu z lekarzem rodzinnym, zażywać suplementy diety, które poprawią naszą sprawność immunologiczną.

Sezon grypowy – jak się uchronić?

Starajmy się ubierać adekwatnie do pogody – nie powinniśmy ani marznąć, ani się przegrzewać. Ponieważ pod wpływem ogrzewania powietrze się wysusza, trzeba je nawilżać. Przesuszone śluzówki gardła i nosa są bowiem podatne na działanie chorobotwórczych drobnoustrojów. Nawet jesienią i zimą starajmy się spędzać jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu.

Co na odporność w ciąży?

W szczególny sposób powinny dbać o siebie kobiety w ciąży. Muszą przecież wzmacniać organizm nie tylko swój, ale również dziecka. Płód odżywia się poprzez pępowinę – tą drogą otrzymuje wszystkie składniki, które są mu potrzebne do wzrostu i rozwoju. Dlatego, oczekując narodzin dziecka, należy zadbać o to, by jadłospis był różnorodny i nie pomijał żadnej z grup produktów żywnościowych – białek, węglowodanów, tłuszczy, witamin i minerałów.

Właściwe odżywianie jest ważne również dlatego, że podczas ciąży wzrasta zapotrzebowanie na energię – przemiana materii się zwiększa, bo rośnie tempo pracy układów krwionośnego i oddechowego. W jadłospisie przyszłej mamy (zwłaszcza w trzecim trymestrze, gdy dziecko szybko rośnie) powinny znaleźć się produkty bogate w białko oraz żelazo (wspomaga rozwój układu immunologicznego dziecka). Najlepiej dostarczać je w postaci naturalnej – zażywanie jakichkolwiek suplementów powinno być konsultowane z lekarzem.

Jak wzmocnić układ immunologiczny dziecka?

Układ immunologiczny po narodzinach nie jest jeszcze w pełni wykształcony, dlatego małe dzieci są szczególnie narażone na infekcje. Najlepsze sposoby na wzmacnianie ich organizmu to dbanie o odpowiednią temperaturę (unikanie przegrzewania bądź wyziębiania) oraz stosowanie zdrowej, prawidłowo zbilansowanej diety. W razie potrzeby lekarz może dodatkowo zalecić podawanie witaminy C lub D w postaci kropli. W diecie dziecka powinny znaleźć się:

  • świeże owoce,
  • warzywa,
  • ryby,
  • mięso,
  • nabiał,
  • pokarmy zbożowe.

Czym wzmocnić organizm? Posiłki należy przygotowywać z produktów wysokiej jakości, jak najmniej przetworzonych, przygotowanych w taki sposób, aby straciły jak najmniej cennych składników odżywczych. Niezbędny jest również ruch na świeżym powietrzu. Dzieci powinny spędzać na dworze kilka godzin dziennie, zależnie od warunków pogodowych. Żadna pogoda nie powinna być uznana za pretekst do rezygnacji z wyjścia z domu.

Wzmocnienie organizmu u osób starszych

Nawet najlepiej dbający o siebie człowiek z czasem się starzeje. W miarę upływu lat zapotrzebowanie organizmu na białko, tłuszcze i węglowodany stopniowo maleje, natomiast zapotrzebowanie na witaminy i minerały pozostaje na tym samym poziomie lub rośnie. Opiekując się osobą starszą, warto skonsultować z lekarzem możliwość suplementacji preparatami przeznaczonymi dla osób w tej grupie wiekowej. Należy zadbać również o sprawność fizyczną dostosowaną do możliwości (np. spacery) i dobre samopoczucie, ponieważ psychika odgrywa ogromną rolę w budowaniu odporności.

Jak wzmocnić osłabiony organizm?

Nie zawsze udaje się uniknąć choroby i konieczności zażywania leków, czasem nawet antybiotyków. Jednak antybiotyki niszczą nie tylko bakterie chorobotwórcze, ale również te, które ułatwiają proces trawienia, uczestniczą w syntezie niektórych witamin i pomagają utrzymać właściwą równowagę zasadowo-kwasową. Jakie leki na wzmocnienie organizmu po chorobie może zapisać doktor?

W trakcie antybiotykoterapii lekarz powinien zalecić zażywanie preparatów probiotycznych, które zawierają między innymi pałeczki kwasu mlekowego, czyli Lactobacillus, lub bakterie Bifidobacterium. Terapię probiotykami najlepiej kontynuować jeszcze przez kilka tygodni po zakończeniu leczenia. Specjalna dieta oraz suplementacja określonymi preparatami jest wskazana dla osób przewlekle chorych, zmagających się z nowotworem i po chemioterapii lub radioterapii.

Prawidłowo skomponowana dieta, ruch na świeżym powietrzu a w razie wskazań – również suplementacja odpowiednimi preparatami wzmocnią nasz organizm i zapewnią mu sprawność przez długi czas.

Przeczytaj też:

Suplementy diety na odporność

Jesienią i zimą nasz układ immunologiczny jest wystawiony na ciężką próbę. Warunki atmosferyczne i temperatura ciągle się zmieniają, często bardzo radykalnie i to w ciągu jednego dnia – trudno jest do nich dopasować ubiór. Skutek jest taki, że często przegrzewamy się lub wychładzamy – a to osłabia odporność.

Przejdź do artykułu
Witamina D

Od dawna wiadomo, że witamina D jest niezbędna do prawidłowej mineralizacji kości – zapobiega m.in. krzywicy i osteoporozie. Ostatnie dziesięciolecia przyniosły jednak nowe odkrycia na temat wszechstronnej funkcji, jaką pełni ona w organizmie.

Przejdź do artykułu
Witamina C

Wpływ witaminy C na zdrowie człowieka jest nie do przecenienia. Uczestniczy ona w wielu procesach zachodzących w naszym organizmie, a jej brak prowadzi do poważnych schorzeń. Dlatego witaminy C nie powinno zabraknąć w diecie.

Przejdź do artykułu